Dropshipping – pomysł na biznes? Ważne pytania i odpowiedzi

Dropshipping to model sprzedaży internetowej, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony e-sprzedawców (sama pisałam już o nim tu i tu). Co właściwie kryje się za tym hasłem oraz…
Magda
17.03.2015

Dropshipping to model sprzedaży internetowej, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony e-sprzedawców (sama pisałam już o nim tu i tu). Co właściwie kryje się za tym hasłem oraz co trzeba wiedzieć i na co zwrócić uwagę, zanim zdecydujemy się na funkcjonowanie w modelu logistycznym opartym na ścisłej kooperacji z hurtowniami? Aby przybliżyć nieco zasady działania dropshippingu, postanowiłam sięgnąć do źródła i porozmawiać z Katarzyną Brdak z RedCart, jedną z platform sklepów internetowych, która może pochwalić się największym doświadczeniem i największą ilością integracji e-sklepów z hurtowniami.

 Dropshipping – co to takiego?

Katarzyna: W dużym uproszczeniu polega na tym, że cały proces logistyczny związany z przygotowaniem i wysyłką towaru zamówionego w sklepie internetowym scedowany jest na hurtownię, w związku z czym jedynym zadaniem e-sklepu staje się zbieranie i przekazywanie zamówień do hurtowni. Sklep nie musi zaopatrywać się w towar, ani prowadzić magazynu, co oczywiście wiąże się także z tym, że nie wysyła paczek. W praktyce wygląda to tak, że właściciel e-biznesu pobiera z hurtowni opisy i zdjęcia produktów do swojego sklepu internetowego, zbiera zamówienia spływające od klientów, a następnie przekazuje je hurtowni, która wysyła towar klientowi ostatecznemu.

 Co trzeba zrobić, aby zacząć współpracę w modelu dropshipping?

Katarzyna: Podstawą efektywnego funkcjonowania w modelu dropshipping jest integracja z hurtownią pozwalająca na sprawne i szybkie zatowarowanie sklepu. Decydując się na ten model sprzedaży, w pierwszej kolejności należy:

  1. a) Znaleźć hurtownię z odpowiednim asortymentem, która oferuje współpracę w modelu dropshipping.
  2. b) Rozpatrzyć techniczne możliwości integracji hurtowni ze swoim sklepem.

Co właściwie można rozumieć poprzez punkt b? Otóż integracja integracji nierówna. W działaniu w modelu dropshipping jednym z najistotniejszych aspektów jest szybkie i sprawne załadowanie opisów i zdjęć z hurtowni do sklepu oraz jak najczęstsza aktualizacja stanów magazynowych i cen. W tym celu, hurtownie przygotowują specjalne pliki z charakterystyką produktów najczęściej w formacie xml lub csv, jednak częstotliwość ich aktualizacji oraz stopień zautomatyzowania w procesie pobierania danych bardzo różni się w zależności od możliwości zarówno ze strony hurtowni, jak i sklepu. Z puntu widzenia e-sklepu niezwykle istotne jest, aby aktualizować ofertę możliwie często i łatwo. Dlatego najwygodniejszym i najbardziej praktycznym rozwiązaniem w tej sytuacji jest tzw. gotowa integracja z hurtownią dedykowana dla danej platformy sklepów internetowych, jaką przygotowuje RedCart dla konkretnych hurtowni.

Na co zwrócić uwagę przy podejmowaniu współpracy z dropshippingową hurtownią?

Katarzyna: Jest mnóstwo aspektów i warunków we współpracy z hurtowniami dropshippingowymi, które należy wziąć pod uwagę i rozpatrzeć przed podpisaniem umowy z konkretną hurtownią. Niektóre z nich zostaną omówione bliżej w dalszej części materiału:

  • Możliwości oraz ceny za realizację przesyłek kurierskich oferowane przez hurtownię: warto m.in. zwrócić uwagę, aby w ofercie znalazła się także przynajmniej jedna możliwość realizacji zamówienia poprzez punkt odbioru paczek.
  • Koszty związane z dropshippingiem: ewentualne opłaty za realizację zamówienia pobierane przez hurtownię lub opłaty za dostęp do oferty hurtowni.
  • Terminy, w jakich hurtownia zobowiązuje się do realizacji zamówienia.
  • Obsługa posprzedażowa.

 

Jak wygląda realizacja zamówienia?

Katarzyna: Załóżmy, że zintegrowaliśmy już swój sklep z hurtownią, załadowaliśmy opisy produktów i zdjęcia oraz zadbaliśmy o odpowiednio częstą aktualizację. Teraz pozostaje tylko czekać na zamówienia od klientów. Gdy te zaczną spływać, przekazujemy je hurtowni wraz ze wszystkimi danymi dotyczącymi wysyłki i klientów, takimi jak adres czy sposób płatności i paragon, a hurtownia przygotowuje towar, pakuje go i wysyła pod wskazany adres.

 Jak rozliczyć się z hurtownią w modelu dropshipping?

Katarzyna: Hurtownie działające w dropshippingu – zazwyczaj – realizują zamówienia niezwłocznie po otrzymaniu informacji ze sklepu internetowego, a następnie wystawiają sklepowi fakturę z krótkim terminem płatności, przy czym warunkiem wysłania następnego zamówienia jest uregulowanie zaległych faktur. Jest to najczęstszy sposób rozliczania się z hurtowniami, chociaż niebędący absolutnie jedną i zawsze obowiązującą regułą.

 Ile kosztuje współpraca w modelu dropshipping?

Katarzyna: Działanie w takim modelu logistycznym wiąże się z dużymi oszczędnościami dla sklepu internetowego, który nie musi zaopatrywać się w towar, prowadzić magazynu oraz angażować się w proces realizacji zamówienia. Z drugiej strony, hurtownia działająca w modelu dropshipping może koszty związane z przygotowaniem i wysłaniem paczek zawrzeć w cenie oferowanych produktów lub narzucić konkretne opłaty za realizację zamówień lub dostęp do oferty hurtowni.

 Ile można zarobić na modelu dropshipping?

Katarzyna: Zarobek sklepu internetowego stanowi marża, jaką sklep narzuci na produkty zaimportowane z hurtowni, przy czym polityka hurtowni w tym przypadku wygląda różnie. Niektóre hurtownie pozostawiają w tym względzie sklepom zupełną dowolność, inne narzucają ściśle określoną marżę, a jeszcze inne zastrzegają sobie prawo do monitorowania cen oraz akcji wyprzedażowych i promocyjnych organizowanych przez sklep internetowy.

 Jak wygląda obsługa posprzedażowa: rozpatrywanie reklamacji i zwrotów towaru?

 Katarzyna: Wszelkie obowiązki związane z obsługą posprzedażową, takie jak zwrot lub wymiana towaru w wyniku odstąpienia od umowy w ciągi 14 dni oraz reklamacje zgodnie z nową ustawą o prawach konsumenta spoczywają na e-sklepie – ponieważ to właśnie e-sklep sprzedaje towar klientowi, nie hurtownia. Większość hurtowni pozwala więc na zwrot towaru tylko w przypadku ich wad produkcyjnych nie związanych z użytkowaniem. Niemniej jednak, są hurtownie które oferują pełną obsługę posprzedażową.

Kilka słów podsumowania. Podstawowe, najważniejsze zasady związane z funkcjonowaniem w modelu dropshipping zostały przedstawione w niniejszym materiale; przy czym mamy oczywiście świadomość tego, że jest to zaledwie wstępny zarys. Sprzedaż w dropshippingu to – w praktyce – zjawisko dosyć złożone zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że z każdą z hurtowni współpracuje się na nieco innych zasadach. Mamy nadzieję, że w następnej części wywiadu będziemy mogli przybliżyć więcej szczegółów oraz pokazać na konkretnych przykładach m.in.:

  • W jaki sposób hurtownie przygotowują towar do wysyłki.
  • W jaki sposób hurtownie wspierają e-sklepy w procesie sprzedażowym.
  • Jakie są najważniejsze zalety, a jakie wady współpracy w modelu dropshipping.
  • Czym się kierować przy wyborze tej, a nie innej hurtowni.

Masz jakieś pytania dotyczące dropshippingu? To dobry moment i dobre miejsce, aby uzyskać odpowiedzi 🙂

33 komentarze
  1. Voytek

    Czekam z niecierpliwością na kolejną cześć.

    Odpowiedz
  2. Tomek K

    Bardzo ciekawa propozycja, ale szkoda że ciężko znaleźć hurtownie u ciężko ją zweryfikować. Chyba, że macie sprawdzony sposób.

    Odpowiedz
    • Magda

      Tomek, w Polsce nadal mało hurtowni oferuje taki model sprzedaży. Będę próbować zrobić takie zestawienie.

      Odpowiedz
      • Piotrek

        Ale jak zrobisz takie ogólnodostępne zestawienie, to przestanie być atrakcyjne gdy spora grupa zwolenników dropshippinu zainteresuje się tymi hurtowniami 😉

        Odpowiedz
        • Magda

          Piotrek, nie rozumiem, to, jakie hurtownie oferują dropshipping, to nie jest jakaś tajemnica. Przecież obecnie każdy może mieć sklep internetowy. Jak powstanie lista, to nie będzie nagle tak, że powstanie mnóstwo nowej konkurencji.

          Odpowiedz
          • Piotrek

            Rozumiem. Myślałem, że aby znaleźć takie hurtownie, to wymaga to pracy i zachodu. Ale skoro jest to i tak ogólnodostępne, to jasne, że taka lista nic nie zmieni.

          • Magda

            Piotrek, no trzeba taką listę zebrać ręcznie 🙂 ale spokojnie można się do tego dokopać 🙂

  3. Aneta

    Witam,

    Bardzo wartościowy wywiad. Posiada dużo przydatnych informacji. Jednak pomimo iż wygląda to tak dobrze, nie mogę znaleźć odpowiedzi na jedno pytanie – w jaki sposób dostarczać klientom paragon ? Czy przesyłanie skanów paragonów lub faktury w pdf jest zgodne z prawem konsumenta ?
    Nie widziałam kolejnych wpisów o Twoim sklepie z dropshippingiem. Jak Ci idzie ?

    Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • Magda

      Aneta, mi na razie słabo, ale działam 🙂
      Jeśli sprzedaż odbywa się wyłącznie wysyłkowo, a w przypadku dropshippingu nie ma innej opcji, to można klientowi wystawić fakturę i ją normalnie wysłać pdf-em 🙂

      Odpowiedz
  4. Libetias

    Mnie zastanawia czy opisy i wszystkie zdjęcia są z góry narzucone? Bo zrozumiałem, że po prostu je się pobiera i nie możemy ich w żaden sposób zmieniać. Jeżeli tak jest, to przy popularnych hurtowniach, gdzie będzie dużo stron sprzedających te same produkty bardzo ciężko będzie się wyróżnić. Jedyna możliwość jaka mi przychodzi do głowy do blog firmowy.

    Odpowiedz
    • Magda

      Można zmieniać i zdjęcia i opisy, a potem, przy aktualizacji produktów wybrać tylko te pola, które mają być zmienione 🙂 Czyli pominąć pole opis i zdjęcie.

      Odpowiedz
  5. BJK

    podoba mi się idea dropshippingu 🙂 i fajnie, żę ktoś opisuje takie możlwości 🙂

    Odpowiedz
    • Magda

      Spróbuję jeszcze zebrać polskie hurtownie, które umożliwiają taką formę współpracy 🙂

      Odpowiedz
      • Finansolog

        To ja poproszę taką listę ^_^

        Odpowiedz
        • Magda

          No to może jednak wpis powstanie 😉

          Odpowiedz
          • magda

            Ja też czekam na taką listę 🙂

  6. Katarzyna Brdak

    Odnoszą się do pytań postawionych w komentarzach:
    1. Paragony – bazując na przykładach współpracy z konkretnymi hurtowniami wygląda to tak, że niektóre hurtownie cedują obowiązek dostarczenia paragonu do klienta na e-sklep, który może wysłać go swoim klientom np w formie pdf; a niektóre z hurtowni drukują dowód sprzedaży wysłany im przez sklep i wrzucają go do paczek.
    2. W kwestii opisów – oczywiście hurtownia je udostępnia co stanowi duże ułatwienie, jednak ze względu chociażby na pozycjonowanie zawsze warto zrobić swoje własne, unikatowe opisy.

    Odpowiedz
    • Mateusz

      Odnośnie punktu 1 to nie do końca może tak wyglądać. Puki firma nie ma obowiązku posiadania kasy fiskalnej, czyli w przypadku gdy korzysta ze zwolnienia bo jest np. nowa i do 20tyś zł obrotu może nie posiadać kasy, to może wystawiać faktury i wysyłać mailem jako pdf. Natomiast paragony mailem wysłać nie można, trzeba go wysłać pocztą – takie jest stanowisko Urzędów Skarbowych. Faktur kiedyś też nie można było wysyłać mailem, ale to zmieniono, niestety o paragonach nikt nie pomyślał.

      Odpowiedz
  7. Krzysztof Krajewski

    Czy osoba fizyczna może podjąć współprace w takim modelu?

    Odpowiedz
    • Magda

      Nie sądzę 🙂 bo przecież klientom musisz wystawiać faktury/paragony

      Odpowiedz
      • Finansolog

        Nie mówiąc już o charakterze działalności gospodarczej, US nie śpi 😉

        Odpowiedz
  8. Miklas

    no nareszcie wpis o czyms 🙂

    jedna sprawa w sumie chyba najwazniejsza dla mikroprzedsiebiorcy

    rozumiem ze jesli klient dostanie produkt z hurtowni to jak mu sie nie spodoba a go i tak odopadkuje to ma 14 dni na zwrot i zwraca go mnie – szczerze mowiac taki mikro przedsiebiorca jest ugotowany jesli nie moge a z tekstu wynika ze najczesciej nie moze oddac go do hurtowni

    wystarczy kilku wrednych polakow lub konkurencja i lezymy

    swoja droga dziwna sprawa bo od 25grudnia miedzy fimami obowiazuje rekojmia wiec jesli klient zwori odpakowana obroze dla psa to Ty powinnas miec prawo zwrotu jej do hurtowni a tak co – bedziesz probowac wcisnac ja jako nowy produkt

    Odpowiedz
  9. Aleksandra Niedzielska

    Niektóre platformy do tworzenia sklepów internetowych mają już w regulaminach wpiskę z jakimi hurtowniami są zintegrowane. To świetny patent, możesz sobie pooglądać hurtownie realizujące za Twój sklep wysyłki i zdecydować, czy tworzysz sklep o rajstopach, zabawkach czy grach.

    Odpowiedz
    • Mateusz

      No niestety klient ma prawo do zwrotu w każdej sytuacji w ciągu 14 dni, nawet jak towar uszkodzi. Natomiast sprzedawca ma prawo obciążyć klienta utratą wartości towaru. Nawet w przypadku tylko wysłania bez oryginalnego opakowania, np. kupujesz TV i oddajesz bez opakowania, firma sprzedaje go jako niekompletny (bez oryginalnego opakowania) z niższą ceną, a różnicą w cenie może obciążyć klienta.

      Niektóre hurtownie przyjmują zwroty od sprzedawcy działającego na zasadach dropshipingu. Spotkałem się też ze sklepami, że prowadzącym sklep był sprzedawca (firma) i w regulaminie było że on pośredniczy w zawarciu umowy z hurtownią i zwroty należy kierować do hurtowni, to już kwestia znalezienia dostawcy.

      Inną sprawą jest, gdy klient reklamuje towar bo się zepsuł. Sprzedawca musi rozpatrzyć reklamację albo z tytułu rękojmi albo gwarancji (to klient wybiera) i gdy jest zasadna, to towar musi naprawić (ustosunkować się do żądania klienta). Od poprzedniego właściciela towaru (hurtowni) może żądać wyrównania kosztów, jakie musiał ponieść naprawiając towar. Sprzedawca korzysta wtedy z prawa regresu/rękojmi – różną terminologię spotkałem, które NIE MOŻE być wyłączone umowami między sklepem a hurtownią, ponieważ prawo stanowi, że regres nie może zostać wyłączony treścią wzajemnej umowy.

      Kodeks cywilny (Ustawa o prawach konsumenta zmieniła też inne przepisy prawa):

      Nie da się w komentarzu zrobić indeksu górnego, więc jest podkreślnik 🙂
      Art. 576_1. § 1. Jeżeli rzecz nie miała właściwości, które powinna mieć zgodnie ze swoim przeznaczeniem lub
      zgodnie z publicznie składanymi zapewnieniami, o których mowa w art. 556_1 § 2, lub została wydana w stanie niezupełnym, sprzedawca, który poniósł koszty w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy
      przez konsumenta, może żądać naprawienia poniesionej szkody od tego z poprzednich sprzedawców, wskutek którego
      działania lub zaniechania rzecz stała się wadliwa.
      § 2. Odpowiedzialność określoną w § 1 ponosi także poprzedni sprzedawca, który wiedząc o wadzie rzeczy, nie
      poinformował o niej kupującego lub sporządził instrukcję montażu i uruchomienia dołączoną do rzeczy, jeżeli wada
      powstała na skutek zamontowania i uruchomienia rzeczy przez konsumenta zgodnie z tą instrukcją.
      § 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, obejmuje zwrot wydatków niezbędnych w celu realizacji uprawnień
      konsumenta, w szczególności związanych z wymianą lub usunięciem wady rzeczy sprzedanej, jej demontażem, transportem i ponownym zamontowaniem, a ponadto kwotę, o którą została obniżona cena rzeczy, oraz utracone korzyści.
      Art. 576_2. § 1. Roszczenie sprzedawcy przedawnia się z upływem sześciu miesięcy. Bieg terminu przedawnienia
      rozpoczyna się z dniem poniesienia kosztów przez sprzedawcę w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi przez
      konsumenta, nie później jednak niż w dniu, w którym sprzedawca powinien wykonać swoje obowiązki wobec konsumenta.
      § 2. Jeżeli sąd oddali powództwo o naprawienie szkody, stwierdzając, że strona pozwana nie była odpowiedzialna
      za powstanie wady rzeczy, bieg terminu przedawnienia w stosunku do wszystkich pozostałych sprzedawców nie może
      zakończyć się przed upływem sześciu miesięcy od dnia, w którym orzeczenie oddalające powództwo stało się prawomocne.
      Art. 576_3. Przepisy niniejszego działu nie uchybiają innym przepisom o obowiązku naprawienia szkody.
      Art. 576_4. Odpowiedzialności przewidzianej w niniejszym dziale nie można wyłączyć ani ograniczyć.”;

      Odpowiedz
    • Katarzyna Szlas

      Witam serdecznie!
      Wszystkie osoby zainteresowane DROPSHIPPINGiem zapraszam do kontaktu.
      Na Polski rynek wchodzi firma zajmując się właśnie tym tematem.
      Nie musisz szukać sam hurtowni.
      Współpracujesz z osobami, które mają wieloletnie doświadczenie w tej branży.
      W każdej chwili możesz liczyć na pomoc specjalistów.
      Więcej informacji :https://www.facebook.com/KatarzynaSzlas85

      Odpowiedz
  10. Adam

    Coraz więcej sklepów internetowych tak funkcjonuje, czasem to trochę wydłuża czas realizacji.

    Odpowiedz
  11. Dana

    Super temat! A jak wygląda sytuacja, gdy w sklepie mam dropshipping i standardowe zatowarowanie.. I klient kupuje 2 produkty (jeden z mojego magazynu, drugi z hurtowni dropsippingowej). Rozumiem, że klient otrzyma dwie paczki. A jak wygląda kwestia płatności za transport – klient płaci za dwie dostawy?

    Odpowiedz
    • Magda

      Tak, w takiej sytuacji klient dostanie dwie paczki i obawiam się, że to złe rozwiązanie. Bo się pogubi. Zamówił w jednym sklepie. Jeśli hurtownia działa szybko, to możesz ewentualnie zamówić do siebie i wysłać razem w jednej paczce. Co do kosztów wysyłki – wszystko zależy od Ciebie 🙂

      Odpowiedz
  12. Konrad

    czym są pliki xml lub csv?
    Zacząłem myśleć nad założeniem e-sklepu i chciałem najpierw poszerzyć swoją wiedzę na ten temat zanim zacznę.

    Odpowiedz
    • Magda

      Konrad, to pliki, które umożliwiają aktualizowanie bazy produktów

      Odpowiedz
  13. korneliusz

    Fajna sprawa coraz bardziej o tym myślę. Osobiście pracuje, ale chciałbym sobie dorobić właśnie na takiej zasadzie. Interesuje mnie tylko jaki podatek tutaj wybrać jak będę się rozliczał co na to US ?? czy rozliczam się tylko z marży czy z wystawionego rachunku przykład kupił ktoś zabawkę za 200zł wysłał mi pieniądze ja hurtowni musiałem zapłacić 150 zł ale klientowi rachunek muszę wystawić na 200zł i wtedy rozliczam się z tych 200 bo na tyle jak rachunek czy tylko z marży czyli w tym przypadku 50zł ?

    Odpowiedz
    • Magda

      Korneliusz, ja się rozliczam z całości, a fakturę za produkty od hurtowni traktuję jako koszt.

      Odpowiedz
  14. Katarzyna Szlas

    Witam serdecznie!
    Wszystkie osoby zainteresowane DROPSHIPPINGiem zapraszam do kontaktu.
    Na Polski rynek wchodzi firma zajmując się właśnie tym tematem.
    Nie musisz szukać sam hurtowni.
    Współpracujesz z osobami, które mają wieloletnie doświadczenie w tej branży.
    W każdej chwili możesz liczyć na pomoc specjalistów.
    Więcej informacji :https://www.facebook.com/KatarzynaSzlas85

    Odpowiedz

Funkcja trackback/Funkcja pingback

  1. Dropshipping [lista hurtowni] - Finanse na obcasach - […] Dropshipping – pomysł na biznes? Ważne pytania i odpowiedzi […]

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Awatar Magda

Cześć, nazywam się Magdalena Bród, na co dzień zajmuję się marketingiem internetowym, interesuję się finansami osobistymi (stąd też pomysł na blog finansowy) i podróżami. Kilkanaście lat mieszkałam w pięknym Wrocławiu, a od niedawna w Tarnowskich Górach.

Blogujesz o biznesie lub finansach? To dołącz do grupy na Facebooku: Blogerki o finansach i biznesie

Archiwa