Dropshipping – FAQ – pytania czytelników

Regularnie piszecie do mnie w sprawie dropshippingu. Jak widać, podoba się Wam ta forma zarabiania przez internet. I swoją drogą, zupełnie się nie dziwię 🙂 Pytacie, ja odpowiadam indywidualnie. A…
Magda
24.08.2016

Regularnie piszecie do mnie w sprawie dropshippingu. Jak widać, podoba się Wam ta forma zarabiania przez internet. I swoją drogą, zupełnie się nie dziwię 🙂 Pytacie, ja odpowiadam indywidualnie. A stwierdziłam, że przecież może więcej osób chce poznać odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

No to już.

Czy trzeba mieć działalność gospodarczą?

Tak, trzeba, w końcu droshipping to normalna sprzedaż produktów. Od klasycznego modelu sprzedaży różni się wyłącznie tym, że nie posiada się stanów magazynowych. Ale towar kupuje się od hurtowni i sprzedaje klientowi.

A jeśli czynności, na których się zarabia, mają charakter ciągły, polskie prawo wymaga, by założyć działalność gospodarczą. Poza tym, hurtownie wystawiają faktury, które wrzuca się w koszty.

Czy trzeba mieć kasę fiskalną?

Jeśli produkty sprzedajesz wyłącznie poprzez sklep internetowy i nie ma u Ciebie opcji odbioru osobistego, a co za tym idzie, płatności przy odbiorze, nie musisz mieć kasy fiskalnej (więcej na ten temat poczytasz np. tu).

Czy trzeba mieć księgową?

Pytanie to można zadać każdej osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Nie trzeba. Ale warto mieć. Nie ufam sobie na tyle, by samej ogarniać księgowość związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wolę zapłacić te 150 zł miesięcznie i mieć spokój.

Ogólnie dużej filozofii nie ma – hurtownia wystawia Ci faktury na produkty, które kupujesz, a Ty wystawiasz faktury klientom – są one powiększone o Twoją marżę – i to ta różnica stanowi Twój dochód, za który płacisz podatek dochodowy.

Jakie są marże na produktach?

To zależy. W przypadku pelnamicha.com mamy marże ustawione od 5 do 10%. W zależności od produktów są niższe i wyższe. Niższe marże są na wszelkiego rodzaju karmy, a wyższe na akcesoria i przysmaki. Czasem ceny mamy wyższe od konkurencji i tak.

W zjablkiem.pl mamy marże na poziomie 20-40%. Bo i na takie akcesoria są wyższe marże ogólnie na rynku.

Co obniża zarobek?

Tutaj jest tego trochę. Przede wszystkim marża za płatności dotpay.pl czy tpay.com. To około 2%. Zatem jeśli mamy marżę 10% na produkcie, to tak naprawdę mamy jej 8%. Dramat zaczyna się przy marży 5% 🙂

Potem kwestia dedykowanego rachunku bankowego – ostatnio zamknęłyśmy konto w BNP Paribas, bo życzyli sobie aż 10 zł za prowadzenie rachunku. Niepotrzebny wydatek.

Zwroty. Jeśli klient dokona zwrotu – jedna z hurtowni obciąża nas kosztem 5 zł za zwrot. Jeśli produkt jest drogi – nie ma problemu. Jeśli jednak klient zamówił coś za 20 zł – dokładamy do interesu.

Gdy klient nie odbierze przesyłki, wraca ona na koszt hurtowni. Trzeba za to zapłacić.

Jak wygląda kwestia przesyłki?

Wszystko zależy od hurtowni. Jedna u nas ma tylko jedną opcję dostawy za jedną konkretną kwotę, a druga ma nie tylko kilka opcji, ale też możemy zamówić swojego kuriera. To jest mega fajna opcja – dać użytkownikom wybór.

Nie mamy marży na opcjach dostawy. Na przesyłce nic nie zarabiamy.

Ile czasu miesięcznie trzeba poświęcić?

Gdy sklep już jest, jest dobrze zoptymalizowany pod SEO i pod Social Media, to czas poświęcamy tylko na pozycjonowanie i prowadzenie profilu na Facebooku. Do tego dochodzi realizacja każdego zamówienia – to jakieś 5-7 minut w zależności od liczby produktów

Z jakimi kosztami trzeba się liczyć?

Pisałam już o tym, wszystko jest mocno indywidualne, ale np:

  • Opcjonalnie: Sklep – u nas – redcart dla pelnej michy – 900 zł rocznie
  • Motyw, w przypadku WooCoomerce – 59 euro
  • Wtyczki, u nas drobne wtyczki, za grosze
  • Certyfikat SSL – 100 zł
  • Serwer na rok – 300 zł
  • Domena – 12 zł
  • Elementy graficzne – około 600-1000 zł
  • Regulamin sklepu + zgłoszenie do GIODO – 600 zł

itp. nie licząc rzecz jasna nic związanego z marketingiem, bo tutaj budżet może być naprawdę rozległy. Powinno to działać tak, że im więcej włożysz, tym więcej wyjmiesz.

Masz jeszcze jakieś pytania? Zadaj je, a na pewno odpowiem 🙂

6 komentarzy
  1. dede

    Jak wygląda skłądanie zamówień? Już wyjśniam o co mi chodzi. Klient kupuje u mnie produkt, wdzę, że zapłacił i wtedy ja muszę ręcznie wysłać zamówienie do hurtowni czy robi to za mnie system? Jak się rozliczać z hurtownią? Ona wyślę towar do mojego klienta dopiero jak jej zapłacę czy dzięki mowie hurtownia mi „ufa” i moge sobie robić serię przelewów do hurtowni pod koniec dnia?

    Odpowiedz
  2. deha21

    Za stworzenie regulaminu sklepu ponad 400 zł? Regulaminy nie są objęte prawem autorskim, można wziąć z innego sklepu i dostosować pod swój. Oszczędność pieniędzy 🙂
    Swoją drogą ciekawi mnie skąd domena za tylko 12 zł/rok i serwer za 300 zł/rok (spokojnie można znaleźć za połowę a nawet 1/3 tej kwoty).

    Odpowiedz
    • Magdalena Bród

      A skąd informacja, że nie jest objęty prawem autorskim? To takie samo „dzieło” jak każde inne.

      Odpowiedz
      • deha21

        Generalnie chodzi o to, że w regulaminach nie ma indywidualnego elementu twórczego a taki musi być. Choć są różne interpretacje prawa…

        Odpowiedz
  3. ula Manufaktura Mieszkań

    Z brakiem kasy bym polemizowała. W teorii można jej nie mieć. W praktyce może się zdarzyć że zamówiła osoba na jedne dane osobowe, a zapłaciła za zamówienie z zupełnie innego konta. I w tym momencie transakcja nie jest łatwa i prosta do zdefiniowania i już skarbówka może przyczepić się do tej jednoznaczności. Ponadto ludzie nie zawsze opisują dokonaną wpłatę numerem zamówienia. Zdarzają się przypadki że nic nie piszą albo napiszą nazwę towaru 🙂 Srzedasz kilka takich towarów jednego dnia i znowu problem. Mimo wszystko nawet w sklepie internetowym bezpieczniej jest mieć kasę niż jej nie mieć. Tyl bardziej że jej zakup jest dotowany

    Odpowiedz
  4. Automatyczny Sklep

    Dropshipping stwarza nam bardzo szerokie możliwości i znacznie ułatwia założenie e-sklepu.Warto poczytać więcej o tym rodzaju sprzedaży.

    Odpowiedz

Funkcja trackback/Funkcja pingback

  1. Oszczędnickie inspiracje & finansowe linkowe party vol.8 - Oszczednicka.pl - Zarządzanie finansami domowymi w praktyce - […] interesujecie się dropshippingiem, to zajrzyjcie do Magdy, która rozwiewa niektóre wątpliwości i deklaruje, że odpowie na wszystkie Wasze pytania […]

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Awatar Magda

Cześć, nazywam się Magdalena Bród, na co dzień zajmuję się marketingiem internetowym, interesuję się finansami osobistymi (stąd też pomysł na blog finansowy) i podróżami. Kilkanaście lat mieszkałam w pięknym Wrocławiu, a od niedawna w Tarnowskich Górach.

Blogujesz o biznesie lub finansach? To dołącz do grupy na Facebooku: Blogerki o finansach i biznesie

Archiwa